Empowerment /

Family Free Mobile Health Unit – Limpopo

Omschrijving

In samenwerking met Orange Babies

Binnen Orange Babies bestaat er het Family Free project dat zich richt op het voorkomen van moeder op kind transmissie van hiv door middel van voorlichting en ondersteuning in Mopani, Zuid-Afrika. Er bleken grote groepen mensen te zijn die geen toegang hadden tot de bestaande diensten door o.a. slechte bereikbaarheid, gebrek aan anonimiteit en vertrouwelijkheid en overvolle zorginstellingen. Daarom werd in februari 2013 de Mobile Health Clinic gelanceerd. Deze mobiele kliniek is gelanceerd om juist deze groepen mensen te helpen op tijd de juiste behandeling te krijgen en ook contact te leggen met deze mensen. Niet alleen worden er hiv-testen afgenomen, er worden ook bloedmetingen uitgevoerd door middel van het CD4 apparaat, testen op baarmoederhalskanker, oogziekten en soa’s. Ook wordt de algemene gezondheid van mensen getest. Daarnaast wordt er massaal voorlichting gegeven om het stigma en taboe rondom hiv te doorbreken.
(*CD4 cellen zijn een type witte bloedcellen die infecties bestrijden. Een CD4 apparaat meet het aantal witte bloedcellen en kan zo vaststellen hoe sterk het immuunsysteem is en in welk stadium van HIV de patiënt zich bevindt. Daaropvolgend kan worden vastgesteld welke behandelingen nodig zijn en in welke mate de ziekte zich zal ontwikkelen).

Dit alles wordt in samenwerking gedaan met het Ministerie van Gezondheid, de verschillende lokale gemeenschappen en in overleg met de traditionele leiders om zo een duurzame samenwerking te genereren en een groots effect in de gemeenschap te verkrijgen. Met behulp van de leiders volgt de gemeenschap. Er wordt onder andere informatiemateriaal uitgedeeld en demonstraties gegeven over het gebruik van condooms, die dan ook worden uitgedeeld.

De mobiele kliniek is een groot succes binnen deze provincie van Limpopo. Het redt levens en draagt bij aan de kwaliteit van leven bij vele mensen. Het team werkt dagelijks keihard maar spreekt vol passie over hun werk en de mensen die zij kunnen helpen. Ook worden zij steeds vaker benaderd door lokale leiders met de vraag om hun gemeenschap te helpen, wat laat zien hoe effectief de aanpak is van het Family Free Team.

Stichting Opstap & Mobile Health Unit

Via zijn netwerk van Orange Babies South-Africa kwam René in contact met dit project en besloot samen met zijn zus Iete (stichting Sala KuchiKuchi) mede bij te dragen aan de lancering van de mobiele kliniek. Suggesties van zijn kant om de service van de kliniek uit te breiden met o.a. oogtesten, CD4 counting en bloeddrukmeting werden aangenomen

Lees hier het krantenartikel omtrent de lancering van de Mobile Health Unit!
krantenartikel lancering MHU

Wat wij doen:

• Mensen laten controleren op o.a. HIV, oogziektes en baarmoederhalskanker
  • Salarissen van de medewerkers van de mobiele kliniek uitbetalen
  • Zorgen voor de juiste behandeling en nazorg

Doel

• Het aantal transmissies van hiv van moeder op kind verlagen
  • Kans op overlijden minimaliseren door mensen op tijd de juiste behandeling te geven en toezien op nazorg
  • Duurzaam contact binnen de verschillende gemeenschappen genereren

Hulpverleners

rene-hartman

" Help ons stappen te zetten in dit project "