Stichting Opstap werd in 2007 opgericht en bestond destijds uit drie bestuursleden: René Hartman (voorzitter), Wilma Onstenk (penningmeester) en Martin Stortelder (bestuurslid). In 2015 werd de stichting uitgebreid met Petra Uylen (bestuurslid) en Evelien Hartman (bestuurslid en tevens projectmanager).
Stichting Opstap staat voor een ‘opstap’ in de wereld en tevens voor het ‘opstap zijn’ naar een evenwichtigere wereld. Wij streven naar het verbeteren van onderwijs, levensstandaarden en welzijn in binnen- en buitenland. De stichting tracht haar doel onder meer te verwezenlijken door het ondersteunen van (kleinschalige) projecten in binnen- en buitenland, die het algemeen belang beogen.
Voor ons is het belangrijk dat de projecten de potentie hebben om op lange termijn zelfredzaam te worden en onze steun uiteindelijk niet meer nodig zullen hebben. De focus ligt op Educatie en Empowerment.
Betrouwbaarheid en toegankelijkheid
Stichting Opstap heeft bewust gekozen voor geen CBF keurmerk. Aan het hebben van dit keurmerk zijn kosten verbonden die jaarlijks al kunnen oplopen tot enkele honderden euro’s. Stichting Opstap is van mening dat de gedoneerde gelden uitsluitend voor de daartoe bestemde projecten beschikbaar moeten zijn. Als garantie van betrouwbaarheid zijn alle inkomsten, uitgaven en acties toegankelijk voor iedereen in onze jaarverslagen die via de website ingezien kunnen worden.
Om te controleren of het geld ook daadwerkelijk goed terecht komt reizen wij regelmatig af naar de projecten en houden wij nauw contact met de daartoe aangestelde lokale projectmanagers die de projecten op locatie begeleiden. Onze microkrediet programma’s worden per contract opgesteld en regelmatig worden de bestedingen en terugbetalingen gecontroleerd.
Rene Hartman – Voorzitter
Stichting Opstap werd opgericht door René Hartman. René werkte na zijn studie aan de Pabo als onderwijzer en volgde een paar jaar later zijn vader de zakenwereld in. Omdat hij de mogelijkheden in Nederland had om te leren en te verdienen, wilde hij ook graag die mogelijkheden creëren voor mensen die deze mogelijkheden niet of nauwelijks hebben. Het stichtingskapitaal wat hij inbrengt komt voornamelijk voort uit de bedrijven die hij in de loop der jaren gerund heeft en nog runt. De overige inkomsten worden o.a. verkregen uit donaties van derden, giften, subsidies en schenkingen. Mijn motto: ‘learn, earn en return’staat voor mij centraal in mijn manier van in het leven staan. Dit heeft mij gebracht en gemaakt tot wie ik nu ben.
Wilma Onstenk – secretaris en bestuurslid
Wilma is sinds de oprichting van Stichting Opstap bestuurslid. Ze is 25 jaar werkzaam geweest bij de Rabobank en in 2008 gaan werken als administratief medewerkster bij een Praktijk Traditionele Geneeswijze. Mijn motto: ‘waar je ook wordt geboren, iedereen moet de kans krijgen zich te ontwikkelen en gelukkig te worden’.
Martin Stortelder – bestuurslid
Afkomstig uit een groot gezin heb ik mogen ervaren dat als je kansen geboden krijgt het een stuk eenvoudiger kan worden om succes te behalen. In veel omstandigheden zijn er mensen met goede initiatieven maar krijgen ze geen kans door het ontbreken van middelen. Stichting Opstap vormt de schakel die ambities mede helpt waarmaken. Aansprekend in de project aanpak van Stichting Opstap is de keuze voor zelfredzaamheid op korte termijn met gepassioneerde betrokkenen in het veld. Resultaat telt als het algemeen belang er mee gediend wordt en het door de gemeenschap positief ervaren is. Mijn motto: ‘voor iedereen die de dag van vandaag ook anders kan voorstellen is er een kans met toekomst’.
Petra Uylen – van Pelt – bestuurslid
Petra is fiscalist en jurist en al jarenlang directeur en mede-eigenaar van Grip accountants en adviseurs N.V. met vestigingen in Duiven en Doetinchem. Bijna dagelijks staat Petra stil bij de –vaak vanzelfsprekende- mogelijkheden die er binnen onze westerse samenleving zijn en waardoor zij zichzelf heeft kunnen ontwikkelen tot wie ze nu is: directeur bij een succesvol accountants- en advies kantoor én echtgenote en moeder van drie gezonde kinderen. Belangrijk vindt zij het dan ook om als bestuurslid haar bijdrage te kunnen leveren aan de stichting en zodoende mensen, voor wie bijvoorbeeld scholing, voedsel of goede gezondheidszorg niet vanzelfsprekend is, te ondersteunen. Mijn motto: ‘het leven kent geen vrije dag. Dit betekent voor mij dat wij continu bezig moeten zijn om het beste uit het leven te halen. Voor onszelf, maar zeker ook voor onze medemens. Op zowel zakelijk als humaan gebied’.
Evelien Hartman – Projectmanager en bestuurslid
Evelien is in 2011 afgestudeerd aan de Stenden University te Leeuwarden en heeft tijdens deze studie o.a. in Zuid-Afrika gestudeerd en haar afstudeerstage in Curaçao voltooid als project manager van een lokale stichting. Na terugkomst in Nederland heeft ze een tijd in de hospitality sector gewerkt en daarna twee jaar in Tanzania, waar ze werkzaam was als manager van een community lodge dat tevens een weeshuis ondersteund. Mijn motto: ‘laat je dromen werkelijkheid worden. Iedereen verdient de kans om te doen wat in zijn/haar hart zit.’