Projectreis Zuid-Afrika: 22 november – 29 november 2015

Stichting Opstap heeft in november 2015 een bezoek gebracht aan de projecten van Family Free en Mount Olive Khaya centre. Op zondag 22 november vertrokken René en Evelien samen met vier belangstellende vrienden van René richting Johannesburg.
Hieronder volgt daarover een kort verslag en filmpje.

Family Free
Op maandag vertrok de groep richting Limpopo, met vaste chauffeur Quinton, om het Family Free project te bezoeken. Daar aangekomen kreeg de groep een rondleiding en uitleg van de mobiele kliniek. Verpleegster Athi heeft de groep een inzage in haar dagelijkse werkzaamheden gegeven, alsmede een demonstratie van het CD4 apparaat (het enige beschikbare, mobiele apparaat in Zuid-Afrika). Zij is degene die het onderzoek naar baarmoederhalskanker heeft geïnitieerd en de enige die de uitstrijkjes afneemt. Het project toont zich zeer waardevol: moest het team in het begin nog de mensen overhalen om zich te laten onderzoeken, nu komen de traditionele leiders van de verschillende gemeenschappen uit zichzelf naar het team toe, om hen te vragen om hun medewerking.
Op dinsdag vond het kerstfeest plaats; georganiseerd voor kinderen uit de directe omgeving van Tzaneen. Allen afkomstig uit sociaal achtergestelde milieus en allen HIV-positief. Deze dag werd mede mogelijk gemaakt door diverse sponsoren en was een groot succes.  Zie elders op onze website een uitgebreider verslag en korte film van deze succesvolle dag!

Mount Olive Outreach – Khaya centre
Het bezoek aan Khaya centre overtrof alle verwachtingen: sinds de officiële opening vorig jaar is de vooruitgang weer duidelijk te zien in het feit dat het centre een stuk groter is geworden, volop in gebruik is en weer meer mensen en kinderen heeft geholpen en blijft helpen.

Het Young Life Program (zie onze website) heeft de volgende doelstellingen gerealiseerd:
– uitgebreid van dertig naar zestig kinderen
– de eerste Young Life Leader is ‘geboren’ – Brian is geslaagd met een fantastische cijferlijst en komt als eerste participant van het YLP in aanmerking om te studeren
–  de overige 59 young life leaders hebben tijdens de eerste officiële diploma uitreiking een certificaat uitgereikt gekregen en zijn door naar het volgende niveau binnen het programma

Stichting Opstap had de eer om aanwezig te mogen zijn bij de allereerste diploma uitreiking van het Young Life Program. Dat dit een zeer speciale dag betrof was wel duidelijk. De rode loper lag uit en alle deelnemers zagen er prachtig uit. Ze vormden samen een koor en ook werden er speeches gegeven door de deelnemers zelf. René had de eer om samen met Valencia en de leraren de certificaten uit te reiken. Ook Stichting Opstap ontving een certificaat: ‘Certificate of Appreciation’.

Tijdens het bezoek aan Mount Olive heeft Stichting Opstap samen met het team van Valencia ook verscheidene huisbezoeken afgelegd. Ook hier was duidelijk te merken dat met onze gezamenlijke steun en hulp, daadwerkelijk verschil wordt gemaakt binnen de gemeenschap. Om een voorbeeld te geven: Opstap heeft vorig jaar een vrouw geholpen haar huis weer op te bouwen, nadat deze door brand werd verwoest. Niet alleen hebben zij en haar gezin daardoor weer een fijne plek om te wonen, ook haar dochter heeft dit jaar ontzettend goede resultaten behaald op school.
Moe, maar zeer voldaan, is het team teruggekeerd naar Nederland met veel nieuwe ervaringen en motivatie. Concluderend kan er gesteld worden dat zelfs een select groepje mensen al een zeer grote impact kan hebben en wel degelijk positieve invloed kan uitoefenen binnen een gemeenschap.

Home / Empowerment /