Mbwa wa Africa update Juni 2017: Mobiele sterilisatie en Castratie Kliniek

Een vierde mobiele sterilisatie/castratie kliniek van 2017 vond plaats in de eerste week van juni. Met dank aan een Britse dierenarts die besloot 4 dagen van haar vakantie te besteden aan het helpen van straathonden in Tanzania, was Mbwa wa Africa in staat in vier dagen tijd meer dan 65 honden te steriliseren/castreren. Dit is van groot belang: in de eerste plaats kunnen behandelde honden zich niet meer voorplanten en het zorgt ook voor een vreedzamere honden gemeenschap; het vechten om loopse teefjes neemt af! Ook is het een belangrijke stap voorwaarts om de honden gezonder te houden. Niet alleen wordt iedere hond gevaccineerd tegen rabiës, maar door de castratie/sterilisatie kunnen ze ook geen TVT (een seksueel overdraagbare kanker) krijgen en hierdoor langer en gelukkiger leven. De kliniek zou niet mogelijk geweest zijn zonder de inzet van veel vrijwilligers, het gebruik van het gratis ter beschikking gestelde zogenaamde Zebra House (een ruim gebouw dat in het verleden gebruikt is als souvenirshop) en natuurlijk de donaties van alle medische spullen.
Het zou echter helemaal niet mogelijk geweest zijn zonder de tomeloze inzet van Jens en Sandra, die beiden na een week volledig opgebrand waren. Het is ongelooflijk, maar geheel afhankelijk van vrijwilligers (waaronder ook de dierenartsen!) heeft Mbwa wa Africa dit jaar al 701 honden (en katten) gecastreerd/gesteriliseerd en de volgende grote kliniek staat gepland voor juli. Op naar de 1000!

Deze kliniek heeft echter nog een klein staartje; een gedeelte van de honden die op de kliniek behandeld worden hebben een eigenaar, het overgrote gedeelte zijn echter straathonden die na de kliniek weer op dezelfde plek worden vrijgelaten. Dit klinkt wellicht heel eenvoudig, maar geloof ons, in werkelijkheid vergt dit een behoorlijke administratie en logistiek. Soms zitten er honden bij waarvan Sandra en Jens het niet verantwoord vinden om ze terug op straat te zetten of om ze (al) terug te brengen naar hun lokale eigenaren. In het verleden hebben ze al vele honden met zodanige verwondingen in hun kliniek gehad waarvan ze het niet verantwoord vonden om deze of meteen terug te geven aan hun lokale eigenaar, of om hen weer op straat te zetten. De honden met een eigenaar (zoals bijvoorbeeld het verhaal van Kadogo) worden, zodra ze weer gezond zijn, teruggebracht naar de eigenaar. Echter, dat is met honden die van de straat komen een stuk moeilijker. Deze hebben immers een tijdje een goed leven gehad bij Mbwa wa Africa en om ze dan weer op straat te zetten in een hondengemeenschap waar ze een aantal maanden niet geweest zijn, zou wreed zijn. Daarom wordt er getracht voor deze honden een nieuw thuis te vinden.

Ook bij deze kliniek zijn er een paar honden ‘blijven plakken’: Herr Schmidt en Mama met haar pups. Herr Schmidt is gevonden door een vriend van Jens en Sandra en naar hen toegebracht. Zij besloten om de hond naar hem te vernoemen. Herr Schmidt is een lieve, zachtaardige hond, die met zes maanden oud veel te klein is voor zijn leeftijd. Zijn botten zijn gebogen en zijn heup is onderontwikkeld, waarschijnlijk door slechte voeding. Die nachtmerrie voor Herr Schmidt is echter verleden tijd, hij heeft nu een warm thuis met een volle buik gevonden bij Mbwa wa Africa en men is al zoek naar een nieuw thuis voor hem. Tot die tijd begroet hij iedere bezoeker aan de kennels met veel gekwispel en schitterende bruine ogen!
Een tweede overblijver van de kliniek is er een met aanhang: Mama werd samen met haar pas een paar weken oude pups van de straat gehaald en behandeld in de kliniek. Alleen met zulke kleine puppy’s kon men hen niet terugzetten op straat. Omdat de kennels bij Mbwa wa Africa volledig vol zitten verblijven Mama en de pups nog steeds in het Zebra House. De eerst angstige hond komt nu kwispelend aangelopen als Jens of Sandra bij haar langs komen en vertrouwt Sandra al genoeg om haar puppy’s door haar te laten inspecteren (onder haar wakende oog natuurlijk!)

Home / Projecten /