Empowerment /

Kippenproject voor vrouwengroepen – Kenia

Omschrijving

In samenwerking met Stichting Mesics

Dit project is opgezet voor een geselecteerde groep, bestaande uit 240 vrouwen, om hen te helpen een eigen inkomen te verdienen en de positie van de vrouw te versterken. Elke vrouw start met 25 kippen en dat is het begin van een eigen boerenbedrijfje. Het is de bedoeling dat zij d.m.v. dit bedrijfje inkomen genereren om o.a. het schoolgeld van hun kinderen te betalen en uiteindelijk het bedrijfje te laten groeien. Elke vrouw is zelf verantwoordelijk voor het bouwen van een kippenhok, de voeding en het onderhoud.

Wat wij doen:

• Voor elke vrouw hebben wij de eerste 25 kippen aangeschaft.
  • Doel

• Het realiseren van een duurzaam-inkomen generend project voor een groot aantal vrouwen en hun gezinnen
    • Positie van de vrouw in Kenia ondersteunen
    • Individuele huishoudens bijstaan
    • Vrouwen kennis laten vergaren omtrent het houden van een eigen bedrijfje

RESULTAAT

Het kippenproject heeft voor een grote uitdaging gestaan, namelijk de enorm gestegen prijs voor de speciale voeding voor de legkippen. Hierdoor moesten de vrouwen alternatieven verzinnen. Er waren verschillende oplossingen zoals minder speciale voeding gebruiken of de kippen laten rondscharrelen zoals de lokale kippen. Echter, met minder voeding waren er minder eieren en met het laten rondscharrelen werden de kippen sneller ziek. Toen hebben de vrouwen besloten om extra inkomsten te genereren door het verkopen van producten van het land, om zo toch de speciale voeding te kunnen blijven kopen. Dit laat duidelijk zien dat de vrouwen belang hechten aan gezonde kippen en dus het doel van dit project niet uit het oog verliezen. Ook werken de vrouwen samen en helpen zij elkaar met problemen.

Hulpverleners

rene-hartman

" Help ons stappen te zetten in dit project "